Contracte de vânzare-cumpărare

Vânzarea imobiliară reprezintă acordul prin care vânzătorul transferă cumpărătorului dreptul de proprietate asupra unui bun imobil (teren, casă, apartament) în schimbul unui preț pe care cumpărătorul se obligă să-l plătească. De asemenea, prin contracte de vânzare-cumpărare pot fi transferate și dezmembrăminte ale dreptului de proprietate, cum ar fi dreptul de uz, de uzufruct, dreptul de abitație, dreptul de superficie.

Orice bun aflat în circuitul civil poate fi vândut liber, cu excepția cazului în care asupra bunului sunt constituite în mod legal sau convențional anumite restricții.

Contracte de vânzare-cumpărare

Acte necesare

  • Actele de identitate ale vânzătorului și ale cumpărătorului (buletin/carte de identitate/carte de identitate provizorie – în cazul cetățenilor români; carte de rezidență permanentă, pașaport sau act de identitate emise de statul al cărui cetățean este). Cetățenii străini cărora nu li s-a atribuit un cod numeric personal de către autoritățile române vor prezenta numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal.
  • Certificat de căsătorie și Convenție matrimonială, în cazul în care vânzătorul și/sau cumpărătorul au încheiat o astfel de convenție.
  • În cazul în care vânzătorul și/sau cumpărătorul sunt persoane juridice, vor prezenta:
    • Actul constitutiv al societății
    • CUI/CIF
    • Certificat constatator recent emis de Registrul Comerțului (certificatul constatator poate fi obținut și de către biroul nostru contra cost)
    • Decizia Asociatului Unic/Hotărârea Adunării Generale a Asociaților cu privire la vânzare/cumpărare, care să cuprindă toate elementele necesare autentificării contractului de vânzare (prețul de vânzare, modalitatea de plată, contul în care se va încasa prețul, persoana împuternicită să efectueze demersurile pentru încheierea contractului etc).
  • Procură dată în formă autentică în cazul în care vânzătorul și/sau cumpărătorul sunt reprezentați la încheierea contractului de către un mandatar.
  • Acte de proprietate, împreună cu documentație cadastrală și intabulare.
  • Certificat de atestare fiscală pentru vânzare, eliberat de direcția de taxe și impozite de la locul situării imobilului care se vinde, fără debite neachitate. Certificatul se emite pe numele vânzătorului/vânzătorilor (dacă sunt mai mulți, câte un certificat pentru fiecare vânzător) și trebuie să cuprindă toate imobilele ce formează obiectul vânzării.
  • Adeverință eliberată de asociația de proprietari a imobilului, care face dovada achitării la zi a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației (doar pentru cazul în care obiectul vânzării este apartament).
  • Ultimele facturi de utilități și dovada plății acestora (doar pentru cazul în care obiectul vânzării este apartament sau casă).
  • Certificat de performanță energetică a imobilului (doar pentru apartament sau casă).

  • Dacă obiectul contractului îl constituie un teren arabil extravilan, în mod obligatoriu părțile vor parcurge procedura de preempțiune reglementată de Legea 17/2014, prezentând biroului notarial:
    • Adeverință emisă de primăria pe raza căreia se află terenul, din care să reiasă că acesta nu este arendat.
    • Avizul specific al Ministerului Culturii sau adresa emisă de primărie, din care să rezulte că pe terenul ce se înstrăinează nu se află situri arheologice.
    • Avizul specific al Ministerului Apărării Naționale (dacă din extrasul de carte funciară rezultă că terenurile fac obiectul art. 3 alin. 1 din Legea 17/2014).
    • Oferta de vânzare.
    • Avizul final emis de structurile teritoriale sau centrale.
      Dacă nici un preemptor nu își exercită dreptul de preempțiune, se va prezenta procesul-verbal de finalizare a procedurii de preempțiune.

Mențiune: Toate documentele vor fi prezentate în original.

Aveți nevoie de ajutor?

Contactați-ne