Serviciul notarial Succesiuni se referă la procesul prin care notarul public stabilește, în conformitate cu documentele depuse, precum și orice alte probe necesare în dosarul succesoral, masa succesorală (bunurile deținute de defunct), moștenitorii legali sau testamentari, precum și întinderea drepturilor lor.
Serviciul Succesiuni include:
- Verificarea și întocmirea actelor necesare pentru deschiderea succesiunii.
- Întocmirea și autentificarea actelor de acceptare, de renunțare la moștenire sau de strămutare a succesiunii.
- Verificarea situației fiscale a defunctului.
- Verificarea liberalităților făcute în timpul vieții de către defunct.
- Verificarea situației juridice a proprietăților defunctului.
- În general, serviciul notarial de succesiune asigură un proces legal sigur, transparent și eficient pentru moștenitori, stabilind întinderea drepturilor fiecărui moștenitor în conformitate cu dorința defunctului și cu prevederile legale.
Succesiuni
Acte necesare
- Anexa 24 emisă de primăria de pe raza căreia a avut ultimul domiciliu defunctul.
- Certificat de atestare fiscală în care să apară evidențiate toate bunurile cu care defunctul este înregistrat la rolul fiscal (se obține de la fiecare direcție de impozite și taxe locale de pe raza unde se află bunurile deținute de defunct).
- Certificatul de deces – care face dovada decesului, a datei acestuia și a ultimului domiciliu al defunctului.
- Certificate de naștere și căsătorie și actele de identitate ale moștenitorilor.
- Hotărâri judecătorești sau certificate de divorț / dacă este cazul.
- Certificatul de naștere și căsătorie al soțului supraviețuitor / Certificatul de deces al soțului / Sentința sau Certificatul de divorț / după caz.
- Adeverința de schimbare a numelui pe cale administrativă / dacă este cazul.
- Declarații de opțiune succesorală dacă există.
- Testamentul, în cazul în care există.
- Moștenitorii care nu pot lua parte personal la dezbateri pot fi reprezentați prin mandatar, procură, în acest caz urmând a fi prezentată în formă autentică.
- Acte de proprietate – contracte de vânzare-cumpărare, contracte de donație, contracte de schimb, act de dare în plată, certificate de moștenitor, hotărâri judecătorești etc., aferente bunurilor deținute de defunct.
- Pentru imobilele întabulate în Cartea Funciară: încheierea de întabulare și plan de amplasament și releveu.
- Pentru locurile de veci: actul de concesiune și adeverința eliberată de administrația cimitirului în care este situat locul de veci, din care rezultă valoarea acestuia.
- Certificate de acționar, carnete C.E.C. etc.
- Pentru autovehicule: certificate de înmatriculare și cartea de identitate.
- Prezența obligatorie a doi martori, care:
- să cunoască date personale referitoare la defunct,
- să aibă cunoștință de numărul și calitatea persoanelor cu vocație la succesiunea defunctului,
- să fie știutori de carte și să poată scrie,
- să fie majori,
- să nu fie puși sub interdicție și
- să nu fie rude cu defunctul sau cu moștenitorii.
Atenție!
- Toate actele, menționate mai sus sau cele solicitate de notarul public, trebuie prezentate în original.
- Dreptul de opțiune succesorală (declaratia de acceptare sau renunțare la succesiune în formă autentică) e bine să fie exprimat în termenul legal de 1 an de zile de la data decesului (pentru a preveni eventuale dispute cu ceilalți moștenitori).
- Finalizarea procedurii succesoriale în termen de 2 ani de la data decesului prevede o scutire de la plata unui impozit pe venitul mostenit către stat.